Beeldeiland

Links

1/ https://tekenenenzo.blogspot.com/ heel wat info omtrent bepaalde technieken; ook tips om koppelingen met boeken te maken. Ook technieken gerelateerd aan grote kunstenaars.

2/ https://nl.pinterest.com/annekepinterest/

3/ www.youtube.com/ladylemonade

4/ Kunst in de kleuterklas: https://mariekebeulen.wordpress.com/

5/ nostalgie met knutselen: https://vroegert.nl/nostalgie-met-knutselen-vroeger/

6/ 10 apps om te knutselen: https://jebentmama.nl/speeltijd/activiteiten-en-spelletjes-voor-kinderen/10-apps-om-thuis-te-knutselen/

7/ zelf spelletjes knutselen: https://knutselidee.nl/spellen/spellen.htm

8/ oefeningen voor pengreep: https://praktijkabracadabra.nl/2019/01/19/oefeningen-voor-een-juiste-pengreep/

9/ knutselwerkjes met peuters: Knutselen met peuters & kleuters; 60 knutselwerkjes 2, 3, 4, 5 en 6 jaar - Mamaliefde.nl

10/ eenvoudige knutselwerkjes: Knutselen Kleuters: 14 simpele en snelle ideeën (crea-kids.nl)

 

 

 

 

Beeldtechnieken

1/ clair-obscur: techniek die wordt gebruikt waarbij de voorgrond extreem licht is en de achtergrond extreem donker met als doel een dramatisch effect te creëren. Oefening voor kleuters: benodigheden: groot wit papier, een bureaulamp of andere lichtbron, potlood, pastelkrijt. Inleiding: neem enkele schilderijen mee naar de klas en leg uit wat een schaduw is. Op welke plaatsen is het zeer donker? Welke delen van het schilderij zijn zeer licht? Hang een groot wit blad aan de muur en vraag een kleuter om er zijling voor te staan. Plaats het licht op een korte afstand van zijn of haar hoofd. Op deze manier creëer je duidelijk afgelijnd silhouet. Nodig een 2de kleuter uit om het silhouet te overtrekken met potlood. Ga op deze manier verder tot je van iedere kleuter zijn of haar silhouet hebt. Geef de kleuters een pastelkrijt en laat ze hun schaduw inkleuren. Je kan ook een variatie maken op deze oefening door schaduwen van diverse voorwerpen te laten overtrekken. 

2/ werken met linodruk: je maakt een lino met een figuur volgens je thema. De kinderen volgen de lijn van je afdruk. Nadien kunnen ze terug naar eigen idee variaties aan toevoegen. bv. een grote vis en de kids kleuren de schubben daarna in naar believen (thema zee). 

3/ werken met houtskool: bv. zoevende zebra. Je hebt een A3 nodig en een A4 papier. Je smukt je A3 op om de achtergrond te creëren. Bij het voorbeeld van de zoevende zebra kan dit zijn met kleuterplaksel, een kop sterke thee en zand. De kinderen schilderen het schetspapier A3 hiermee volledig. De gelige kleur en het zand past bij de leefomgeving van de zebra. Het A4 papier wordt gebruikt om de zebra zelf mee te maken. De kinderen tekenen op het hoofd verticale lijnen met houtskool en op het lijf horizontale lijnen. Op de oren komen terug horizontale lijnen. Een extratje is dan om stukjes wit en zwart draad te knippen en te plakken op de zebra. 

4/ werken rond techniek van Keith Harings: de kinderen omlijnen hun hand(en) op een blad papier. Ernaast gaan ze aan de slag met tal van lijnen/strepen/figuurtjes.

5/ frottage: techniek waarbij op een papier de textuur van een onderliggend materiaal door wrijven met bv. zacht potlood zichtbaar gemaakt wordt. bv. op stap in 't school en frottage doen bv. muren, boom, ... of een voorwerp onder een blad papier leggen.

6/ sgraffito (krassen): papier helemaal met krijt (verschillende kleuren door elkaar); belangrijk ieder stukje moet gekrijt zijn; daarna verven (ev. 2de laag); verf drogen; kras met krabbertje bv. schroevendraaier/prikpen en laat bv. vuurwerk tekenen

7/ wasreservage: was aanbrengen (kaarsvet) en hiermee figuur maken (best wit; is het spannends) en daarna schilderen met aquarelverf of acrylverf

8/ reliëfdruk: voorwerp met reliëf bv. boomblad onder een vel papier en wrijf er zachtjes met het krijt over. 

9/ marmeren: een bassin met water kiezen: olieverf met terpentine in het water druppelen. Eventueel afwerken door figuren te maken met een stokje. Daarna vel op het wateropp leggen. De inkt hecht zich op het papier en je krijgt een marmerdruk. filmpje: https://www.deva.nl/inspiratie/papier-marmeren

10/ werken met sjabloons: sjabloons laat je uitsnijden of zijn uitgesneden uit papier, karton, plastic. Leg het op het tekenblad en vul het op door te tamponneren met verf, spatten met verf, kleuren met krijt, houtskool, vetkrijt of met de roller, ... Verleg het sjabloon en vul het opnieuw op. Tip om je sjabloons te maken: met papieren borden: https://pin.it/79MF08o

11/ weven met kinderen: https://www.ladylemonade.nl/weven-met-kinderen-wandhanger/

specifiek met kleuters: https://pin.it/4uvS4tL

 

 

 

Combinaties beeld-muziek ter ondersteuning van de motoriek

1/ Snel en traag: de kids horen snelle muziek en trage muziek. Daarna gaan ze eerst oefenen in de lucht. Bij snelle muziek gaan ze met hun handjes vlug bewegen, bij de trage muziek net traag. Je kan dit omschrijven als de muis en de olifant bv. of snel potje en traag doosje. Ze kunnen dit nog eens oefenen met de voeten ook om daarna te oefenen op papier. Bij snelle muziek vlug kleuren en bij trage muziek langzaam. Eerst kan je hen laten krabbelen om daarna cirkels te tekenen want de muis en de olifant gaan op pad. 

Oefenen met beeldaspecten - ruimte

1/ Ruimte: maak dezelfde versiering (1ste bal toont een kerstbal met kruisjes en ze moeten die gaan kopiëren); vervolledig geometrische figuren bv. een huis; verbinden van stippen (wat komt er tevoorschijn?), doolhoffiguren maken, oefeningen met je woordkaarten allemaal op 1 blad en bv. kleur het vakje dat boven de muis staat blauw of een oefening met een grote afbeelding van je thema bv. huis en daar moeten ze vanalles gaan tekenen bv. kat links van het huis, boven het huis een wolk en onder de wolk een zon.

2/ Ruimte/overlapping: we schilderen 1 blad groen, 1 blad blauw en op een derde blad is er een slang (of die tekenen we) en deze schilderen we in het geel. Het groene blad gaan we eerst een 3de wegknippen (in de lengte). Het volgende 3de gaan we gaan inknippen en creëren zo gras. Dit plakken we op het blauwe blad. Zo hebben we gras en lucht. De gele slang gaan we stempelen met verschillende tinten bruin en tot slot gaan we deze ook uitknippen. Nu kunnen we de slang laten kruipen tussen het gras. Zo gaan we stukken van de slang niet zien.

3/ Dobbel je tekening: per dobbel is er een opdracht bv. nummer 1 teken de zon, nummer 3 teken een bloem, enz. De kinderen dobbelen beurtelings en plaatsen er iedere keer een object bij. Ze kiezen zelf waar en hoe ze het gaan ordenen. 

4/ werken met papierstroken: een achtergrond tekenen bv. water en planten in de zee. Dan worden er papierstroken geknipt en men brengt daar figuren aan. Door met de papierstroken te bewegen, bewegen de figuren mee (zie cursus beeld inhouden p148)

 

Oefenen met beeldaspecten - lijn

1/ De kinderen luisteren naar muziek bv. componist Antonio Vivaldi (bv. concerto ' de lente' uit 'de vier seizoenen') en ze tekenen ondertussen lijnen a.d.h.v. de stemming in de muziek. De bedoeling is dat de lijn nooit stopt. Daarna kunnen de verschillende vlakken nog worden ingekleurd. 

2/ In de voetstappen van de kunstenaar Joan Miró: eerst uitleg over allerlei verschillende lijnen; welke kunnen we kiezen. Daarna mogen de kinderen een blad kiezen en gewoon een lijn tekenen. Je mag niet tegen de rand van je blad komen en je moet uiteindelijk terug bij het begin uitkomen. Tot slot kan je beginnen met de vormen af te werken: kleuren, oogjes tekenen of andere zaken.

3/ De kinderen krijgen een basisfiguur op hun blad bv. een hartje. Nu gaan ze lijnen tekenen, wel best rechte lijn. Ze maken grote en kleine vierkantjes/rechthoeken zowel van de achtergrond als van het hartje zelf. Daarna kunnen ze beginnen met inkleuren. Ook hier kan je gaan werken met verschillende tinten kleur en als we dan met ditzelfde voorbeeld werken dan kan je verschillende tinten rood maken. 

4/ potlood hard/zacht tekenen (ev. met muziek); daarna alles uitgommen. Er blijft nog iets over van de harde randen en tot slot met een lichte laag verf erover: de randen komen terug tot leven!

 

Oefenen met beeldaspecten - vorm

1/ Vormkabouters: liedje:

Wij zijn de vormkabouters, wij wonen in het bos
Wij hebben altijd veel plezier en dansen op het mos

Ons mutsje is een driehoek, ons hoofdje dat is rond
Ons buikje is een vierkant, wij stampen op de grond!

De kids kunnen de vormkabouters dan namaken doordat de juffrouw reeds driehoeken, cirkels en vierkantjes voordien gemaakt heeft die de kinderen dan kunnen gebruiken om een manneke mee te maken. Nadien kunnen ze deze vormen verder afwerken naar keuze. 

2/ Niet alleen vormkabouters kunnen gemaakt worden maar ook gewoon vormmannekes. 

3/ We kunnen het beeldvlak ook een vorm geven. Bv. de kids kunnen kiezen om iets te knutselen in een cirkelbeeldvlak, of driekhoeksbeeldvlak, ...

4/ We kunnen ook allerlei vormen uitknippen in tijdschriften of uit de natuur halen en die bevestigen op een beeldvlak om daarna de restvorm bv. te spatten met verf. We kunnen hen ook laten een reeks naplakken: op een papier staan verschillende vormen die ze moeten zoeken en erop kleven.

Tips: https://www.jufjanneke.nl/wordpress/de-vormenmannetjes/

5/ Een olifant stempelen a.d.h.v. het boekje 'Waar is elmer' van David Mckee. 

6/ Kunst in de kleuterklas, inspiratiebron Kunstwerk van Paul Klee: www.mariekebeulen.wordpress.com/2013/11/05/kunst-in-de-kleuterklas-inspiratiebron-kunstwerk-van-paul-klee/

7/ creatief met matisse: papier vouwen en er een vorm uitknippen; daarna op blad papier leggen en inverven: https://marjolijnengelhard.nl/creatief-met-matisse/

8/ creatief met papierstroken: papier kan eerst geverfd worden; daarna geknipt in stroken om tot slot er een slang mee te maken of slingers: https://pin.it/3mfOMLL

Ander idee is een rups of een slak hiermee te maken. Met de rups kan je dan samen werken met het boek 'rupsje nooit genoeg': https://www.ladylemonade.nl/knutselen-met-papier/

9/ creatief met oorstokjes: https://pin.it/5lnIgBX

10/ werken met vormen en kleuren: er is een blad met hokjes in verschillende kleuren. Daarnaast kunnen de kids cirkels uitknippen in verschillende grootte. Tot slot kunnen ze de verschillende cirkels plakken in de hokjes. De opdracht is enerzijds om een ander kleur te gaan kiezen maar ook om de cirkel in het hokje te plaatsen en in die cirkel een nog kleinere cirkel te gaan leggen: https://pin.it/5aetlTP

 

 

 

Oefenen met beeldaspecten - kleur

1/ de kleurentovenaar: http://www.lesidee.nl/data3/dataid_velden/dataId632.html

2/ creatieve ideeën met ecoline: https://hobby-en-overige.infonu.nl/hobby/140089-de-creatieve-mogelijkheden-van-ecoline.html

3/ een schilderij met kleurexplosie: verf in water mengen en aanbrengen op papier; daarna met de föhn droogblazen: https://pipoos.com/tekenen-en-schilderen/inspiratie/schilderen/schilderij-kleurexplosie

 

Oefenen met beeldaspect Textuur

1/ https://dekleineladder.nl/thuis/tekenen-schilderen/hoe-maak-je-een-tovertekening-met-kaarsvet-en-ecoline/31

2/ schelpen schilderen en met touwtje aan elkaar rijgen: http://mamamomenten.blogspot.com/2015/05/schelpen-schilderen-en-rijgen.html

3/ experimenteren met houtskool: zwarte pietjes maken: https://pin.it/41QCeNN

4/ duimpotje maken met natuurklei; de duimpotjes kan je gebruiken voor kleine spulletjes in de te doen maar ook als kaarshouder (dan wel best gaatjes in de zijkant maken een bv. hiervan is te vinden op de 2de site hieronder): https://atelier-k.be/ontdek/alle-artikels/basistechnieken/duimpotje/ 

andere opties zijn vissen op een stokje maken of bv. egeltjes: https://www.mamaliefde.nl/knutselen-met-klei-ideeen-voorbeelden-peuters-makkelijk/#

5/ Allerlei mogelijkheden met lege melkbrikken. De vogeleetbak vind ik zelf super: https://www.mamaliefde.nl/knutselen-lege-melkpakken/

6/ oefening met collageblokken: je gebruikt dik karton als ondergrond. De kids kunnen allerlei oppervlaktestructuren erop leggen naargelang ze wensen. Eventueel kan je eerst een tekening maken in de vorm van je thema of gewoon de kids los laten leggen. Dat kan stukjes kant zijn, stof, knopen, karton, aluminiumfolie, schuurpapier, wol, touw, ...De kids maken een compositie, plakken alles mooi vast en daarna wordt alles overschilderd. Tot slot neem je een papierblad en die wordt in de natte verf gelegd en voorzichtig op gedrukt. Belangrijk is wel dat de hoogteverschillen niet te groot zijn zodoende bij het afdrukken het blad niet scheurt.

7/ sjabloon maken en stempelen; eventueel afwerken met glinstertjes of andere materialen: https://pin.it/4WqTDlY

8/ frottage: leg een vel papier over het door te drukken voorwerp. Wrijf met platte potloodpunt of houtskool over het voorwerp heen en zo komt de oppervlaktestructuur zichtbaar. (https://nl.behappyfamily.com/how-to-do-frottage-with-children-1853)

9/ verfbellen blazen: maak een mengsel van water, waterverf (in de website staat ook mogelijkheid tot kleurstof) en wat detergent in een pot. Blaas met een rietje in het mengsel, zodat er bellen ontstaan (tot aan de rand van de pot). Leg er een blad papier op: de met verf gekleurde bellen geven een fraaie afdruk: https://www.speelbank.be/910-verfbellen

10/ textiel/touw is een hele leuke textuur om mee te werken in de klas. Hierna enkele ideeën om armbandjes te maken in de klas: https://www.ladylemonade.nl/armbandjes-knopen-zelf-maken-welk-touw-kinderen/

 

Oefenen met referentiekader schilderen

1/ www.jufbianca.nl/2011/09/experimenteren-met-verf/

2/ knutselen met verf: 25+ leuke activiteiten en ideeën voor kinderen: www.ladylemonade.nl/knutselen-verf-verven-idee-kind/

bv. schilderen met een rietje, voeten verven met kinderen, schilderen met zelf gemaakte kwastjes, verven met snoep, verf en zout, marmeren met olie, scratch papier maken met wasco en verf, spetter kunst met tandenborstels, tekenen met waskrijt (en daarna verven), verfrollers maken, stippenkunst (met oorstokjes), stempelen met groente en fruit, flyffy foamverf (met scheerschuim), verven met knikkers/auto's, spin art met de sla centrifuge, stempelen met wc rol, ...